4Brokers
Klientský portálKP

Finanční poradci potřebují novou krev. Korporáty je ničí

19. 03. 2019
Ing. Zdeněk Simaichl
Jednatel společnosti 4Brokers

Finanční poradce ve velkých korporátech a multi-level marketingových (MLM) sítích stále častěji ohrožuje syndrom vyhoření. Potřebují vlít novou krev do žil, novou vizi, ukázat novou cestu, tvrdí jednatel finančně poradenské společnosti 4Brokers Radek Opočenský.

Bývalého obchodního ředitele Swiss Life Select ČR zpovídal pro náš blog Zdeněk Simaichl.


Radku, co jsi dělal před Swiss Life Select (SLS), jak ses dostal k financím?

Vystudoval jsem Vysokou školu finanční a správní. V roce 1994 jsem spoluzaložil slévárnu hliníku. Po 13 letech aktivního budování firmy jsem svůj podíl prodal a přemýšlel co dál. Tehdy přišla nabídka od Swiss Life. K financím jsem měl vždy blízko a prorazit v dalším oboru pro mě byla velká výzva. Rukavice byla hozena a já ji sebral.

Co jsi měl v SLS na starosti? Co považuješ za svůj největší pracovní úspěch?

Začínal jsem jako privátní finanční poradce. Po půl roce jsem se stal týmovým manažerem a začal budovat a řídit vlastní tým. Vybudoval jsem několik úspěšných a stabilních týmů v poradenských centrech napříč republikou. V roce 2015 jsem se stal obchodním ředitelem Swiss Life Select ČR, na kterou jsem vždy pohlížel jako na „své dítě“. Držel jsem se myšlenky, že růst dlouhodobě je možné pouze s profesionální a poctivou službou klientům. Vybudovali jsme firmu, která byla v mnoha ohledech vzorem pro zbytek trhu. Především kvalitou lidí i výjimečných osobností, kteří zde pracují.

Proč jsi chtěl ve financích pokračovat dál i po angažmá v SLS?

Myslel jsem, že v Swiss Life Select budu do konce kariéry. Postupem času jsem ale čím dál zřetelněji viděl, jak se to dělat nemá. Neefektivní back office, úzké portfolio, vysoké firemní náklady, finanční požadavky akcionářů a způsob řízení švýcarské matky. To vše vedlo k únavě, vyčerpání a vyhoření i těch nejzkušenějších poradců a manažerů. Kdyby ale tito lidé pracovali v jiném systému, tak mají obrovský potenciál. Jsem si jist, že nic nebrání tomu, aby ho využili ve svůj prospěch. Snažil jsem se to změnit. Když jsem ale pochopil, že se to v korporátu změnit nedá, odešel jsem. Bylo to pro mě obrovské zklamání.

V oboru financí jsem zůstal, protože mě neskutečně baví. Mám rád výjimečné osobnosti, které potkávám. Zároveň cítím zodpovědnost za všechny lidi, které jsem do oboru finančního poradenství přivedl. Chci jim dát vizi do budoucna, vytvořit jim prostředí, které je bude inspirovat. Stále věřím, že můžeme postavit společnost, kde budou dlouhodobě spokojení majitelé i finanční poradci.

4Brokers Radek Opočenský

Proč jsi nakonec spojil své další plány s 4Brokers? Jaký tu vidíš potenciál?

Protože mi vítr zavál do cesty Tebe, Andreje a Aleše. Věděl jsem, že pokud chci vybudovat kvalitní firmu uznávanou celým trhem, musím se spojit s lidmi stavícími na stejných hodnotách jako já. Nestačí být profík, s lidmi se musí i příjemně pracovat. A ve vás jsem našel partu nadšenců, kteří už mají něco za sebou a chtějí změnit podobu a vnímání finančního poradenství. Ukázat trhu, že finanční poradenství je vysoce kvalifikovaná profese. Z nadšení pramení aktivita a touha po vývoji, inspirativní prostředí, funguje chemie mezi lidmi, ale také dobrá nálada a atmosféra.

Potenciál pro naši společnost je obrovský. V dnešní době jsou finanční poradci, kdy jich desítky procent pracují ve velkých korporátech a MLM sítích, ohroženi syndromem vyhoření. Ne z oboru, ale ze systému, ve kterém pracují. V tom je náš obrovský potenciál. Musíme jim nalít do žil novou krev, novou vizi, ukázat novou cestu. Lidé jdou za lidmi, kteří je inspirují, jdou za firmami, které se jich ptají, jak jim můžou pomoci posunout se blíže ke splnění jejich cílů.

Dokázal bys porovnat nás se Swiss Life, resp. MLM systémem?

Pestrobarevnost se v českých MLM sítích i korporátech moc nenosí. To je problém nejen pro ně, ale i pro lidi s ambicí dělat věci jinak, lépe. Mnoho špičkových a kvalitních odborníků a obchodníků odmítá pracovat pro velké firmy, protože nesdílí jejich hodnoty. A nejen kvůli hlavnímu úkolu vytvářet zisk pro akcionáře, často bez ohledu na spolupracovníky. Staré paradigma vybudované na hierarchii a poslušnosti už pomalu, ale jistě končí. V dnešní době nelze řídit lidi ve stylu „tady si sedni, makej a na nic se neptej“.

Ve 4Brokers to chceme změnit a odlišit se od zkostnatělých a neefektivních korporátů a MLM sítí. Proto jsme vytvořili prostředí, kam chtějí kvalitní, vzdělaní a úspěšní lidé přicházet a dlouhodobě zůstávat. Všichni naši spolupracovníci vědí, proč naše firma existuje, a sdílejí společný směr. Zároveň je to o dialogu a naslouchání, kdy netrváme jen na jedné - naší - pravdě, ale dokážeme připustit různé úhly pohledu. Chceme být atraktivní a víme, že se můžeme od ostatních spolupracovníků něco naučit. Úspěšní lidé mají spoustu zájmů, kterým se chtějí věnovat a vědí, že život se netočí jen kolem práce. Chceme těmto lidem nastavit rovnocenný a partnerský přístup, který by jim dával smysl. 

Pokud se ptáš na konkrétní věci, těch jsou desítky, každá by si zasloužila podrobný komentář. Ale mezi těmi nejdůležitějšími je mnohem vyšší ocenění poradců, individuální přístup, mnohem širší a pro klienty atraktivnější portfolio produktů, žádná povinná kritéria, velká podpora poradce a svoboda zároveň.

Co považuji ale za úplně klíčové, je to, že ve 4Brokers klient patří poradci, ne naší firmě. Pokud by chtěl konzultant od nás odejít, přibalíme mu bez jediného slova na cestu všechny jeho klienty vč. všech požitků, jako jsou pečovatelské provize u pojistných produktů a management fee u investic. Kmen klientů je jeho majetek, který může někomu předat, nebo prodat. Poradce tak má jistotu, že si svou kvalitní a dlouhodobou prací vytváří hodnotu, kterou mu nikdo nevezme (tak jak se to často stává v MLM). A až bude jednou chtít odejít do penze, nebo odejít z oboru, sám se rozhodne, komu klienty předá. Nevytváříme žádné bariéry pro odchod od nás, ale vytváříme pro poradce takové prostředí, aby nikdo odejít nechtěl.

A Tvůj názor na další vývoj a směřování finančního poradenství?

V zahraničí je finanční poradenství velice prestižní a perspektivní povolání. V Česku zatím nemá prestiž, jakou si zaslouží, ale i to se velmi rychle mění. Povinné odborné zkoušky pomohou k oddělení „zrna od plev“ a i díky tomu dochází ke snižování počtu lidí v oboru. U ČNB je registrováno zhruba 160 000 pojišťovacích zprostředkovatelů a cca 30 000 vázaných zástupců. V budoucnosti není na trhu prostor pro všechny. Již v dnešní době spousta lidí z oboru odchází. Pevně věřím, že odejdou především ti, kteří tomuto oboru hodně uškodili. A naopak finanční poradci profesionálové, kteří dokáží klientům dobře poradit a mají výborné znalosti, budou stále častěji vnímáni jako velmi prestižní povolání. Jako třeba advokáti.

Profesionalizací dojde k transformaci celého trhu a nebude prostor pro MLM společnosti, prim budou hrát firmy s plochou strukturou. Poradci nebudou hledat nové klienty, vystačí si s těmi stávajícími. Budou mít kvalitní a široké portfolio služeb a produktů. O klienty se budeme starat s podporou digitálních nástrojů, které umožní lepší transparentnost a efektivní servis. Samostatnou kapitolou je placené servisní poradenství jako férový systém, kdy klient dostává dokonalou službu a finanční poradce dostatečnou motivaci se o klienta opravdu dlouhodobě starat. Zkrátka růst odbornosti finančních poradců a stále bonitnější klientela v kombinaci se skvělým technologickým zázemím věští všem zmíněným skvělou budoucnost.

Řekneš nám o sobě také něco osobního? Děti, koníčky, co rád piješ, kam rád jezdíš…

Největší radostí je rodina. Manželka říká, že jsem workoholik. Je pravda, že život bez výzev a práce si nedokážu představit. Snažím se o skvělé výsledky v práci a zároveň o dost času na rodinu i své koníčky. Pomáhají mi pevně stanovené cíle a priority. Relaxuji nejčastěji s rodinou, kamarády a přáteli, prostě s lidmi, které mám rád. Mým koníčkem je tenis, motocykly a historická vozidla, rád si dopřeji vybraná jídla a vína. Čas od času se pustím do vlastního vaření, manželka si odpočine a já odreaguji od pracovního stresu. Moje motto: „život je boj, ale krásný“.


Radek Opočenský

Kdo je Radek Opočenský?

Radek je jednatelem finančně poradenské společnosti 4Brokers, kde se specializuje na business development, marketing a akvizice. Finančnímu poradenství se věnuje od r. 2007, od téhož roku vybudoval ve společnosti Swiss Life Select několik úspěšných a stabilních týmů v poradenských centrech. V roce 2015 se stal obchodním ředitelem Swiss Life Select ČR. Od roku 2018 je jedním ze stěžejních postav ve 4Brokers.

Líbil se článek? Máme pro vás další!

Cookies

Na webu používáme cookies. Pokud si myslíte, že je to v pořádku, klikněte na „Přijmout všechny“.
Kliknutím na „Nastavení“ si také můžete vybrat, jaké soubory cookie chcete.


Nastavení Přijmout všechny